Tuesday 1 October 2013

Orchid Bela~Part 1

Photo Location : My Garden

Sejak mengunjungi FLORIA 2013 yang lepas, admin berazam untuk menanam orkid dengan jayanya. Admin membeli 10 pasu monopodial orchid (batang tunggal) dan 8 pasu simpodial orchid (batang rumpun) dan hasilnya kesemua masih hidup sihat kecuali beberapa pasu simpodial. Ada yang batangnya mula berubah ke warna kuning, mengecut dan lama-lama jadi kering. Apa yang admin buat ialah memotong batang yang mati tersebut dan menunggu tunas baru muncul. Harap-harap tindakan admin betul disamping menyembur baja subur untuk daun & akar. 
 

Masalah paling besar ialah serangan siput babi waktu malam. Boleh dilihat pada daun simpodial orchid, berlubang akibat dimakan siput. Peliknya daun monopodial tidak pula dimakan siput!


Then saat yang paling happy tentunya bila orkid yang dibela ini berbunga untuk pertama kali~purple color. Macammana dia berbunga? Mungkin next orchid admin akan rakamkan dari mula keluar putik bunga. Ringkasnya sejulur tangkai keluar dari batangnya, ada 9 putik semuanya. Setiap hari 1 putik akan berkembang jadi bunga esoknya the other putik dan seterusnya. Maksudnya 1 hari 1 putik akan terbuka, untuk kes orkid di bawah. So admin akan watchout untuk orkid-orkid lain bagaimana pula...akan di update seterusnya.



No comments:

Post a Comment